Wpływ konsumenta na jakość wody

„Woda jest najważniejsza dla tych, którzy chcą być zdrowi” Hipokrates, 460 p.n.e.Wiemy jak ważną rolę w życiu człowieka pełni woda, jak ogromne znaczenie ma dla ludzkości, dlatego to wspólne dobro musi być wspólnie chronione, a za jej zasoby i jakość wspólnie musimy czuć się odpowiedzialni.

Poniżej przedstawiamy schemat współpracy podmiotów w ramach systemu zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.

Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Za odpowiednią jakość wody do picia odpowiedzialny jest jej producent, czyli przedsiębiorstwo wodociągowe. W poprzednich artykułach przedstawiliśmy kluczową rolę jaką przedsiębiorstwo wodociągowe spełnia w całym systemie zaopatrzenia mieszkańców w wodę, czyli od tzw. ujęcia do samego kranu.

Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowego jest zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody, ciągłości dostaw oraz odpowiedniego ciśnienia wody w sieci.

Najważniejsze elementy mające wpływ na jakość wody

Sposób uzdatniania: im bardziej skomplikowane technologie, stosujące różnego rodzaju środki chemiczne, tym większe ryzyko zanieczyszczenia wody produktami ubocznymi, (technologia używana na terenie gminy Środa Wielkopolska jest jedną z najbezpieczniejszych).

Sposób dystrybucji: stan techniczny sieci wodociągowych, okres ich eksploatacji, rodzaj materiałów z jakich zostały wykonane oraz sposób eksploatacji instalacji wodociągowych (płukanie sieci, planowane remonty i renowacje, a nie tylko usuwanie awarii).

Jakość instalacji wewnętrznych: właściwa eksploatacja, w tym odpowiedni stan sanitarno-techniczny armatury w punkcie pobierania wody.

O ile sposób uzdatnienia i dystrybucji zależą od producenta wody to prawidłowe funkcjonowanie instalacji wewnętrznej w budynkach zależy od konsumenta. To również konsument wody wpływa na stan środowiska naturalnego i pośrednio na jakość wody ujmowanej.

Za stan techniczny przyłącza i instalacji wodociągowej wewnątrz budynku, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpowiada ich właściciel, a więc najczęściej konsument wody. To na nim ciąży obowiązek dokonywania okresowo przeglądu tej instalacji. 

Oto kilka wskazówek, które pomogą w utrzymaniu wody w należytym stanie

Pamiętaj! Po dłuższym czasie nie użytkowania kranu (np. po nocy, czy dłuższej nieobecności w domu), warto pierwszy strumień wody pojawiający się zaraz po odkręceniu kurka zużyć np. do kąpieli, a dopiero kolejny do picia. W instalacji wewnętrznej w zależności od materiału z jakiego została wykonana mogą osadzać się różnego rodzaju związki chemiczne czy też bakterie, dlatego tak ważne jest odpuszczenie wody przed sama konsumpcją.

Pamiętaj! Dbaj o czystość urządzeń, czyść sitka, perlatory, a jeśli posiadasz filtry w domu przestrzegaj zasad producenta!

Pamiętaj! Każdy materiał i wyrób używany  do przesyłu wody w tym rury stosowane przy wykonywaniu instalacji wodociągowej, krany, kształtki itp. muszą posiadać atest i pozytywną ocenę higieniczną.

Jak możesz chronić wodę?

Nie używaj wody uzdatnionej do celów, dla których możesz użyć wody surowej. Nie wylewaj niepotrzebnie wody, kiedy można jej użyć powtórnie np. do podlewania ogródka.

Dbaj o szczelność urządzeń sanitarnych. Kapiące krany, nieszczelne spłuczki to straty wody. W jednostkowym przypadku to może i  nieduża ilość, ale…

Czy wiesz, że? Jeśli woda kapie z kranu z częstotliwością 1 kropli na sekundę, można oczekiwać utraty 11 935 litrów wody rocznie.

Pamiętaj! Wyjeżdżając na wakacje zakręć zawór przy wodomierzu. Zapobiegniesz niekontrolowanej utracie wody.

Prosty sposób na sprawdzenie czy z Twojej toalety kapie woda

Dodaj do zbiornika spłuczki specjalną kostkę dezynfekująca lub jakiś barwnik. Jeśli występuje przeciek, zabarwiona woda pojawi się w muszli klozetowej w ciągu 30 minut.

Jeśli zauważysz miejsca, gdzie występują wycieki wody np. poprzez uszkodzone rury czy też uszkodzone hydranty – zgłoś to odpowiednim służbom: wodociągom, straży miejskiej czy też właścicielowi obiektu, gdzie dochodzi do wyżej opisanych sytuacji.

Pamiętaj! Nie wrzucaj i nie odprowadzaj do urządzeń sanitarnych:

  • odpadów stałych takich jak: żwir, piasek, popiół, szkło, skóra, tekstylia, resztki poubojowe (np. pierze), resztki jedzenia, ścinki materiałów, szmaty, podpaski, torby foliowe, lekarstwa itp.
  • ścieków pochodzenia inwentarzowego i przemysłowego np. gnojowicy, odcieków z kiszonek oraz innych ścieków produkcyjnych.

Pamiętaj! Ścieki nie mogą zawierać materiałów i substancji, które mogą doprowadzić do zatkania kanalizacji, zatkania pomp, zamierania bakterii i mikroorganizmów pracujących na oczyszczalni przy usuwaniu zanieczyszczeń. Bakterie i mikroorganizmy są bardzo wrażliwe na działanie substancji szkodliwych i trujących.

Pamiętaj! Chcesz pić wodę, która będzie zarówno bezpieczna dla Twojego zdrowia, jak i będzie Ci smakowała – dbaj o środowisko, przestrzegaj zasad właściwego używania zarówno instalacji wodociągowej jak i urządzeń sanitarnych. To również od nas, konsumentów, zależy czy wystarczy zdrowej wody dla nas i dla kolejnych pokoleń.

Poniżej artykuł do pobrania w pdf

Wpływ konsumenta na jakość wody

powrót do konkursu

104 Replies to “Wpływ konsumenta na jakość wody”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *